Jdi na obsah Jdi na menu
 


Výměna motoru CAS 25

27. 10. 2008

Přesně rok po slavnostním uvedení do provozu naší CAS 25 Liaz se přihodila nepříjemná událost - postihla nás závažná porucha motoru. Došlo k přidření třecího ojničního ložiska na klikové hřídeli u 6. válce.

Po konzultaci s odborníky jsme analyzovali možnosti opravy z technického, ale i finančního hlediska a jajko nejlevnější, ale také současně nejnáročnější byla zvolena varianta výměny vystrojeného bloku motoru. Byla to také varinta, která se dala realizovat velmi rychle, koupě bloku motoru trvala necelý týden.

Výměna celého motoru nebyla reálná vzhledem k atypickému provedení motoru M1.2.A M638 - motor je ve stojatém provedení a drtivá většina motorů této generace se prováděla v šikmém provedení pro zástavby do vozidel Liaz řady 100 nebo v ležatém provedení pro autobusy Karosa řady 730.

Oprava pouze této závady zase nedávala smysl vzhledem k celkovému stavu motoru. Pokud bychom šli cestou opravy, bylo by nutné provést generální opravu motoru - to by bylo to nejlepší z technického hlediska, ale také nejdražší řešení z finančního pohledu.

Pod vedením velitele Honzy Brabce jsme se tedy pustili do díla. Museli jsme sehnat speciální vozík, pomocí kterého lze motor z vozidla vyjmout a nový tam potom zase instalovat. Ještě na začátku chci říci, že výměna proběhla na naší hasičárně prakticky bez jakéhokoliv speciálního vybavení - tzv. na koleně. Motor vážící pře 1000 kg jsme zdvihali pomocí hydraulických zvedáků a také pomocí trojnožky a tzv. řetězového "Hup-cuku". V první fázi jsme vyjmuli starý motor ven. Potom následovalo přestrojení všech periferií na nový blok - sací, výfukové potrubí, turbodmychadlo, vstřikovače, vodní pumpa, alternátor, vrtule chladiče, vstřikovací čerpadlo, palivové a vzduchové potrubí, vyměnili jsme ložisko spojkové hřídele v novém bloku, přemontovali spojku. Při této příležitosti jsme nechali u odborné firmy seřídit vstřikovací čerpadlo a při této příležitosti jsme nechali vyměnit regulátor za výkonový. Museli jsme odvrtat 10 šroubů, které byly v novém bloku motoru zalomeny a vyvařit fremu spojky v novém bloku. Opravili jsme stržený závit na výpustní olejové zátce. Po těchto pracech jsme nový motor usadili zpět do vozidla. možná by se zdálo, že je vše hotovo, ale jedním z nejnáročnějších problémů bylo seřízení ovládání vstřikovacího čerpadla - lidově řečeno seřízení táhla plynu. Kdo to již někdy řešil, ví sám, že zde se jedná o opravdu citlivý mechnizmus. Konstrukčně není převod pedálu plynu u vozidla RT (což bylo naše vozidlo původně a konstrukce plynového pedálu zůstala nezměněna) uzpůsoben pro tak velký rozsah, jako je potřeba u vstřikovacího čerpadla Liaz Turbo a ještě v provedení s výkonovým regulátorem. Naproti tomu z druhé strany působí táhlo ovládání motorové brzdy, přes které se motor zhasíná. Vyladit správný chod obou táhel, která navíc působí proti sobě, nám zabralo hodně času a nervů - ale nakonec jsme se s tím dokázali vypořádat.

Dnes máme auto již opět na výjezdu. Celá výměna trvala 8 dní, přípravné a dokončovací práce dalších 10 dní. (za den považuji v pracovní dny čas od 18:00 do 23:00 a o víkendech jsme pracovali přibližně od 9:00 do 19:00). Sami můžete tedy posoudit, kolik práce tato výměna reprezentovala. Poděkování za odvedenou práci patří všem hasičům, kteří se na výměně podíleli a také našim přátelům, bez jejichž pomoci bychom tak rychle výměnu nezvládli - jmenovitě Jéňovi, Kennymu, Fandovi, Jirkovi, Václavovi, Karláskovi,Milošovi, panu Paloučkovi, panu Svobodovi, panu Tabulkovi, panu Brabcovi. Osobně oceňuji nasazení hasičů při výměně, bez kterého ba nebylo možné tak náročný úkol realizovat.

 

Pepík Brabec

Obrazek